آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep

اخبار موسسه

عقد قرارداد مديريت HSE پروژه انتقال برق کارون با شرکت مهندسي امکان الکتريک

موسسه با شرکت مهندسي امکان الکتريک به عنوان پيمانکار اصلي اجراي خط انتقال برق 100 کيلومتر قرارداد مديريت HSE امضا نمود. کارفرماي اين پروژه شرکت توسعه و مهندسي نفت مي باشد.

تفاهمنامه آموزشي و پژوهشي موسسه با دانشکده نفت تهران دانشگاه صنعت نفت

موسسه در تاريخ 94/1/31 با دانشکده نفت تهران وابسته به دانشگاه صنعت نفت تفاهمنامه همکاري در زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي مشترک، سمينارها و همايش هاي تخصصي و ساير فعاليت هاي علمي در حوزه ايمني، سلامت و محيط زيست امضا نمود.
آشنايي با خطرات بهداشتي مشاغل اداري

 

معمولاً شغل اداراي يا به اصطلاح پشت ميز نشيني تصوير يك شغل راحت و بي دردسر را در ذهن ما ايجاد مي كند و براي بعضي ها چنين شغلي يك شغل ايده ال محسوب مي شود اما اين نقطه ظاهر قضيه است پشت ميز نشيني هم دردسرها و مشكلات خاص خودش را دارد . در اينجا برخي از اين مشكلات را با هم مرور مي كنيم .

 دردهاي مشترك
در كارمندان اداري ، پشت ، گردن ، كمر ، دستها و شانه ها اعضايي هستند كه معمولاً دچار ناراحتي و اختلالات اسكلتي عضلاني مي شوند . وقتي كارمندان در يك وضعيت ثابت به مدت طولاني كار كنند ، پشت درد و كمردردشان آغاز مي شود . وضعيت ثابت بدن در يك حالت ، فشار عضلاني ايجاد كرده ، جريان خون را در ماهيچه ها كند مي كند . انجام حركات تكراري نيز باعث ايجاد درد و ناراحتي در كارمندان مي شود . اگر شما نيز پشت ميز نشين هستيد بهتر است وظايف كاري تان را طوري انجام دهيد كه به مدت طولاني در يك وضعيت نمانيد . شايد بهترين كار اين باشد كه گاهي از روي صندلي بلند شويد و در اطراف چرخي بزنيد .
 
ورزش ، درمان كم تحركي
كم تحركي يكي از مشكلات چنين مشاغلي است كارمندان اداري معمولاً بيشتر روز پشت ميز نشسته اند و تحرك كمي دارند اين حالت در طولاني مدت باعث بروز چاقي ، بيماري هاي قلبي عروقي و كمر درد مي شود . بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانيد از تحرك ها و استراحت هاي كوتاه در محل كار خود غافل نشويد . هر نيم ساعت يا 45 دقيقه از پشت ميز بلند شويد و كمي قدم بزنيد يا نرمش هاي كششي انجام دهيد .
 
ميزي كه پشت آن مي نشينيم:
يك ميز كاري خوب ، بايد فضاي كافي براي انجام كار و قراردادن وسايل داشته باشد ، از جنسي باشد كه براحتي قابل تميز كردن باشد و سطح آن صيقلي نباشد كه باعث انعكاس نور و چشم زدگي نشود . فضاي كافي براي پاها داشته باشد ( حتماً از زير پايي استفاده شود ) تا ارتفاع و زاويه مناسب زانو حفظ شود . در مشاغل اداري ارتفاع مناسب آرنج تا زمين در حالت نشسته 70 تا 75 سانتي متر است . ارتفاع كمتر باعث خم شدن به جلو و ناراحتي در ناحيه پشت و گردن و ارتفاع بيشتر باعث فشار به بازوها و  شانه ها خواهد شد .
 
صندلي هاي پشت ميز
يكي از عواملي كه باعث ايجاد ناراحتي در كارمندان اداري مي شود صندلي نامناسب است . كارمندان اداري بيشتر وقت خود را روي صندلي نشسته اند و به همين دليل ، استفاده از صندلي مناسب براي آنها اهميت زيادي دارد . يك صندلي خوب در كاهش فشار روي ستون فقرات موثر است صندلي مناسب بايد راحت باشد و بهتر است جنس روكش آن پارچه اي باشد . براي ايجاد تعادل نيز بهتر است پنج پايه داشته باشد و قابليت تنظيم ارتفاع داشته ، در قسمت پشتي انحنايي داشته باشد تا گودي كمر را پر كند . دو دسته در كناره هاي صندلي براي استراحت دست لازم است هنگام كار نبايد پاي شما از صندلي آويزان باشد و براي استراحت پاها بهتر است از زير پايي استفاده شود .
 
روشنايي مناسب
 روشنايي مناسب در محيط هاي اداري بسيار با اهميت است بهتر است روشنايي به گونه اي طراحي شود كه متن ها به خوبي قابل روئيت باشند . منابع روشنايي سايه هاي اضافي و يا خيرگي ايجاد نكند و روشنايي موضعي قابل حمل در دسترس افراد باشد . بهتر است براي استفاده از روشنايي طبيعي روز محل كار پنجره داشته باشد  و پنجره ها داراي پرده قابل تنظيم باشد 0 نور كم و روشنايي نامناسب باعث  مي شود فرد براي ديد بهتر ، خود را به جلو خم كند و اين كار باعث گردن درد و درد پشت و ايجاد خستگي و خيرگي چشم مي شود . نور مناسب براي دفاتر اداري حدود 400 لوكس است كه بهتر است از روشنايي طبيعي تامين شود . اگر از نور مصنوعي استفاده مي كنيد ، بهتر است از لامپ هاي تركيبي سفيد و زرد استفاده شود . طبق تحقيقات انجام شده ، نور سفيد لامپ هاي فلورنست ( به تنهايي ) باعث ايجاد خستگي و كاهش تمركز و بهره وري مي شود .
 
كوچولوهاي آلوده
در دفاتر اداري ، سوزن ها و گيره ها مي توانند عامل انتقال بيماري باشند آنها را در دهان نبريد و به جاي آن از ماشين دوخت استفاده كنيد .
فنجان هاي چاي
بسياري از افراد ، بعد از چند ماه كاركردن در محيط هاي اداري حسابي چايخور مي شوند . خوردن بيش از حد چاي باعث بي قراري مي شود . بهتر است كمتر چاي بنوشيد و مراقب قندهايي كه با چاي  مي خوريد باشيد . چاي را خيلي داغ ننوشيد .
 هواي تازه
 تهويه مطبوع و مناسب در محل كار ، باعث افزايش تمركز و كاهش خستگي كاركنان و افزايش بازدهي آنها مي شود . طبق استاندارد براي جريان هواي تازه و تامين اكسيژن در محل كار ، جريان هوايي معادل يك تا دو دهم متر بر ثانيه توصيه مي شود . سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي هم بهتر است طوري طراحي شوند كه دماي هوا در تمام فضا يكنواخت و يكسان باشد و افراد بطور مستقيم در معرض جريان هواي سرد يا گرم قرار نگيرد .
چقدر فضا لازم است ؟
در محل كار بايد فضاي كافي براي عبور و مرور ، تهويه مناسب و قرار گيري وسايل كاري مانند ميز ، صندلي و قفسه ها درنظر گرفته شود . طبق استاندارد و به منظور تامين اين فضاها براي هر فرد ، 10 متر مربع فضا نياز است .
 
منبع : http://hse-iranian.mihanblog.com/post/1