آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep

  •  » مطالب علمي
  •  » بيماري هاي شغلي
  • آشنايي با خطرات بهداشتي مشاغل اداري

     

    معمولاً شغل اداراي يا به اصطلاح پشت ميز نشيني تصوير يك شغل راحت و بي دردسر را در ذهن ما ايجاد مي كند و براي بعضي ها چنين شغلي يك شغل ايده ال محسوب مي شود اما اين نقطه ظاهر قضيه است پشت ميز نشيني هم دردسرها و مشكلات خاص خودش را دارد . در اينجا برخي از اين مشكلات را با هم مرور مي كنيم .

     دردهاي مشترك
    در كارمندان اداري ، پشت ، گردن ، كمر ، دستها و شانه ها اعضايي هستند كه معمولاً دچار ناراحتي و اختلالات اسكلتي عضلاني مي شوند . وقتي كارمندان در يك وضعيت ثابت به مدت طولاني كار كنند ، پشت درد و كمردردشان آغاز مي شود . وضعيت ثابت بدن در يك حالت ، فشار عضلاني ايجاد كرده ، جريان خون را در ماهيچه ها كند مي كند . انجام حركات تكراري نيز باعث ايجاد درد و ناراحتي در كارمندان مي شود . اگر شما نيز پشت ميز نشين هستيد بهتر است وظايف كاري تان را طوري انجام دهيد كه به مدت طولاني در يك وضعيت نمانيد . شايد بهترين كار اين باشد كه گاهي از روي صندلي بلند شويد و در اطراف چرخي بزنيد .
     
    ورزش ، درمان كم تحركي
    كم تحركي يكي از مشكلات چنين مشاغلي است كارمندان اداري معمولاً بيشتر روز پشت ميز نشسته اند و تحرك كمي دارند اين حالت در طولاني مدت باعث بروز چاقي ، بيماري هاي قلبي عروقي و كمر درد مي شود . بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانيد از تحرك ها و استراحت هاي كوتاه در محل كار خود غافل نشويد . هر نيم ساعت يا 45 دقيقه از پشت ميز بلند شويد و كمي قدم بزنيد يا نرمش هاي كششي انجام دهيد .
     
    ميزي كه پشت آن مي نشينيم:
    يك ميز كاري خوب ، بايد فضاي كافي براي انجام كار و قراردادن وسايل داشته باشد ، از جنسي باشد كه براحتي قابل تميز كردن باشد و سطح آن صيقلي نباشد كه باعث انعكاس نور و چشم زدگي نشود . فضاي كافي براي پاها داشته باشد ( حتماً از زير پايي استفاده شود ) تا ارتفاع و زاويه مناسب زانو حفظ شود . در مشاغل اداري ارتفاع مناسب آرنج تا زمين در حالت نشسته 70 تا 75 سانتي متر است . ارتفاع كمتر باعث خم شدن به جلو و ناراحتي در ناحيه پشت و گردن و ارتفاع بيشتر باعث فشار به بازوها و  شانه ها خواهد شد .
     
    صندلي هاي پشت ميز
    يكي از عواملي كه باعث ايجاد ناراحتي در كارمندان اداري مي شود صندلي نامناسب است . كارمندان اداري بيشتر وقت خود را روي صندلي نشسته اند و به همين دليل ، استفاده از صندلي مناسب براي آنها اهميت زيادي دارد . يك صندلي خوب در كاهش فشار روي ستون فقرات موثر است صندلي مناسب بايد راحت باشد و بهتر است جنس روكش آن پارچه اي باشد . براي ايجاد تعادل نيز بهتر است پنج پايه داشته باشد و قابليت تنظيم ارتفاع داشته ، در قسمت پشتي انحنايي داشته باشد تا گودي كمر را پر كند . دو دسته در كناره هاي صندلي براي استراحت دست لازم است هنگام كار نبايد پاي شما از صندلي آويزان باشد و براي استراحت پاها بهتر است از زير پايي استفاده شود .
     
    روشنايي مناسب
     روشنايي مناسب در محيط هاي اداري بسيار با اهميت است بهتر است روشنايي به گونه اي طراحي شود كه متن ها به خوبي قابل روئيت باشند . منابع روشنايي سايه هاي اضافي و يا خيرگي ايجاد نكند و روشنايي موضعي قابل حمل در دسترس افراد باشد . بهتر است براي استفاده از روشنايي طبيعي روز محل كار پنجره داشته باشد  و پنجره ها داراي پرده قابل تنظيم باشد 0 نور كم و روشنايي نامناسب باعث  مي شود فرد براي ديد بهتر ، خود را به جلو خم كند و اين كار باعث گردن درد و درد پشت و ايجاد خستگي و خيرگي چشم مي شود . نور مناسب براي دفاتر اداري حدود 400 لوكس است كه بهتر است از روشنايي طبيعي تامين شود . اگر از نور مصنوعي استفاده مي كنيد ، بهتر است از لامپ هاي تركيبي سفيد و زرد استفاده شود . طبق تحقيقات انجام شده ، نور سفيد لامپ هاي فلورنست ( به تنهايي ) باعث ايجاد خستگي و كاهش تمركز و بهره وري مي شود .
     
    كوچولوهاي آلوده
    در دفاتر اداري ، سوزن ها و گيره ها مي توانند عامل انتقال بيماري باشند آنها را در دهان نبريد و به جاي آن از ماشين دوخت استفاده كنيد .
    فنجان هاي چاي
    بسياري از افراد ، بعد از چند ماه كاركردن در محيط هاي اداري حسابي چايخور مي شوند . خوردن بيش از حد چاي باعث بي قراري مي شود . بهتر است كمتر چاي بنوشيد و مراقب قندهايي كه با چاي  مي خوريد باشيد . چاي را خيلي داغ ننوشيد .
     هواي تازه
     تهويه مطبوع و مناسب در محل كار ، باعث افزايش تمركز و كاهش خستگي كاركنان و افزايش بازدهي آنها مي شود . طبق استاندارد براي جريان هواي تازه و تامين اكسيژن در محل كار ، جريان هوايي معادل يك تا دو دهم متر بر ثانيه توصيه مي شود . سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي هم بهتر است طوري طراحي شوند كه دماي هوا در تمام فضا يكنواخت و يكسان باشد و افراد بطور مستقيم در معرض جريان هواي سرد يا گرم قرار نگيرد .
    چقدر فضا لازم است ؟
    در محل كار بايد فضاي كافي براي عبور و مرور ، تهويه مناسب و قرار گيري وسايل كاري مانند ميز ، صندلي و قفسه ها درنظر گرفته شود . طبق استاندارد و به منظور تامين اين فضاها براي هر فرد ، 10 متر مربع فضا نياز است .
     
    منبع : http://hse-iranian.mihanblog.com/post/1