آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep



اولين خودرو ملي دوستدار محيط زيست قدم در اصفهان گذاشت
تاریخ ارسال : 1389/6/13

خودرو دوست محيط زيست، زير پاي استاندار دوستدار محيط زيست

اولين خودرو ملي دوستدار محيط زيست با حضور استاندار اصفهان، قدم در شهر تاريخي اصفهان گذاشت.
به گزارش خبرنگار موج از اصفهان، دکتر عليرضا ذاکر اصفهاني پس از اقدامات خود براي حفظ محيط زيست استان که مي‌توان به تعطيلي کارخانه‌هاي گچ شرق اصفهان تا دوچرخه سواري براي گسترش فرهنگ آن و بسياري اقدامات ديگر اشاره کرد، اين بار خودرو دوستدار محيط زيست را به اصفهان آورد تا گامي ديگر براي حفظ محيط زيست برداشته باشد.
جمشيد آرين اصل در جمع خبرنگاران با بيان اين که اولين خودرو دوستدار محيط زيست با نام آريانا 792، 11 سال قبل ساخته شده است، اظهار داشت: اين خودرو با پيمودن زيبا کنار در شمال کشور، زيبايي خود را به نمايش گذاشت و پس از آن طرح را به دولت ارائه کرديم، اما به دليل عدم حمايت کافي از سوي دولت وقت به اجبار کشور را براي تکميل علم خود ترک کردم.
وي با بيان اين که دولت‌هاي قبل به دليل برخي منافع نمي‌خواستند اين تکنولوژي وارد کشور شود، افزود: امروز در تمام دولت، سياستمداران حرکت به سمت خودروها و شهر دوستدار محيط زيست را پذيرفته‌اند.
اين مخترع، خودرو خورشيدي 796 را ديگر اختراع خود در استراليا دانست و گفت: استراليا در همان زمان، خبر ساخت اين خودرو را به نام يک استراليايي منتشر ساخت که از استراليا به اروپا رفتم.
آرين با بيان اين که به دليل حمايت دولت جديد ايران از اروپا با خودرو الکتريکي به ايران آمدم، ادامه داد: مرکز حمايت از فنآوري‌هاي رياست جمهوري، ما را در ساخت خودرو خورشيدي ملي به نحو شايسته‌اي حمايت کرد.
وي با بيان اين که خودرو سمند مناسب براي اين پروژه نبوده است، تصريح کرد: خودرو ملي دوستدار محيط زيست، 500 کيلومتر مسير تهران تا اصفهان را با يک بار شارژ طي کرد که در سابقه تاريخي خودروهاي خورشيدي بي مانند بوده است.
وي با بيان اين که اين خودرو در منازل قابل شارژ است، اظهار داشت: خودرو ملي دوستدار محيط زيست با يک بار شارژ کامل مي‌تواند مسيري بيش از 300 کيلومتر را طي کند.
اين مخترع ادامه داد: در مقايسه با قيمت جهاني بنزين، هزينه تامين انرژي اين خودرو يک دهم کمتر است که در هر صد کيلومتر حدود 12 کيلو وات برق مصرف مي‌کند.
آرين با بيان اين که ميانگين شارژ خودروهاي برقي در جهان 8 ساعت است، افزود: در اختراع به ثبت رسيده توسط ما که با استاندارد محيط زيست انجام شده، اين ميزان به 4 دقيقه کاهش يافته است.
وي با بيان اين که خودروهاي برقي بايد با بدنه اصلي خود ساخت و ارائه شود، گفت: خودروهاي بنزيني براي سوخت فسيلي طراحي، اما بدنه اصلي خودروهاي خورشيدي براي اين هدف طراحي شده‌اند.
آرين با بيان اين که تمامي خودرو هاي ايراني قابليت تبديل به خودرو خورشيدي رادارند، اظهار داشت: مي توان تا زماني که خط توليد و قطعات اين خودرو در ايران ايجاد نشده، از روش تبديل خودروهاي ايراني استفاده نمود.
وي با بيان اين که با توجه به تحريم‌ها مي‌توان تمام قطعات اين خودرو را در داخل توليد کرد، افزود: اگر به درستي و به موقع حمايت‌ها از اين خودرو انجام شود، اين امکان وجود دارد تا 100 درصد طرح بدنه اصلي در ايران توليد شود.
وي با بيان اين که رسانه‌ها نقش مهمي در گسترش فرهنگ استفاده از خودرو دوست محيط زيست مي‌توانند ايفا کنند، گفت: کشورهاي اروپايي از توليد اين خودرو شگفت زده شده بودند، اما به دليل اين که حاضر نبودم نام ايران را از خودرو حذف کنم با حداقل اطلاع رساني انجام شد.
مخترع خودرو سبز با بيان اين که زيرساخت‌هاي کشور رضايت بخش نيست، تصريح کرد: در رده‌هاي بالاي مديريتي به اختراع توجه مي‌کنند، اما زماني که به سطح‌هاي پايين تر مي‌آييم طرح با مشکل مواجه مي‌شود. اين در حالي است که در صورت حمايت مديران و دولت حداکثر مي‌توان در 16 ماه با حداقل هزينه زيرساخت‌هاي توليد خودرو را به وجود آورد.
وي با بيان اين که روش شارژ باطري و خود باطري را يک اسرائيلي و زمان ارائه در آمريکا کپي برداري کرده است، اظهار داشت: اختراعي که ايراني است و هيچ کشوري روش توليد آن را ندارد، اين فرد اسراييلي با کپي برداري و به دليل عدم حمايت ايران با چندين کشور قرارداد بسته و تجاري سازي کرده است.
آرين خاطرنشان کرد: هنوز هم دير نيست و در صورت حمايت مسئولين مي‌توانيم پروژه را به زودي اجرايي نماييم./***