آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep



جزئيات نادرترين حادثه نفتي جهان در تهران
تاریخ ارسال : 1390/4/11

مديرعامل شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران با اعلام اينکه اين حادثه سه نفر مجروح هم داشته است که تاکنون درمان دو نفر از مجروحان به پايان رسيده و از بيمارستان مرخص شده اند، تصريح کرد: در حال حاضر طرحهاي مختلف پالايشگاهي در بخشهاي مختلف کشور در حال انجام است که در تمامي اين پروژه ها با وجود نصب تجهيزات چندين هزار تني امام تمامي استانداردها و دستورالعملها به طور کامل رعايت مي شود.

مديرعامل شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت از حادثه اخير جاني پالايشگاه تهران به عنوان نادرترين حادثه نفتي در کل صنعت نفت جهان ياد کرد و گفت: با متخلفان اين حادثه نفتي مطابق با قانون برخورد مي‌شود.
به گزارش جنـــوب نيـــوز، فرهاد احمدي در گفتگو با مهر درباره جزئيات حادثه جاني در طرح توسعه پالايشگاه نفت تهران با بيان اينکه اين حادثه در ساعت 15:40 دقيقه سه شنبه هفتم تير ماه به دليل شکسته شدن بوم جرثقيل به وقوع پيوسته است، گفت: در زمان انجام عمليات تست نصب به دليل شکسته شدن بوم جرثقيل و پرتاب آن دو نفر از مهندسان پيمانکار پروژه کشته شده اند.
مديرعامل شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران با اعلام اينکه اين حادثه سه نفر مجروح هم داشته است که تاکنون درمان دو نفر از مجروحان به پايان رسيده و از بيمارستان مرخص شده اند، تصريح کرد: در حال حاضر طرحهاي مختلف پالايشگاهي در بخشهاي مختلف کشور در حال انجام است که در تمامي اين پروژه ها با وجود نصب تجهيزات چندين هزار تني امام تمامي استانداردها و دستورالعملها به طور کامل رعايت مي شود.
وي از حادثه و تلفات اخير در طرح توسعه پالايشگاه نفت تهران به عنوان يک حادثه نادر و بي نظير در سطح صنعت نفت جهان ياد کرد و افزود: معمولا پيش از نصب تجهيزات و ظروف پالايشگاهي، يک عمليات تست نصب تجهيزات با کمک وزنه هايي انجام مي شود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه در انجام عمليات تست به جاي تجهيزات اصلي از وزنه استفاده مي شود و 25 درصد بيشتر معادل وزن تجهيزات وزنه در عمليات تست استفاده مي شود، تاکيد کرد: هدف از انجام تست بررسي ميزان آمادگي جرثقيل، تيم نصاب و ساير عوامل موثر در نصب تجهيزات و ظروف پالايشگاهي است.
احمدي با تاکيد بر اينکه عمليات تست يک نوع شبيه سازي براي نصب تجهيزات اصلي پالايشگاهي است، بيان کرد: در عمليات تست اخير هم نصب يکي از راکتورهاي واحد گوگرد زدايي توليد گازوئيل طرح توسعه پالايشگاه تهران شبيه سازي شده بود.
مديرعامل شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت با بيان اينکه وزن اين راکتور حدود 312 تن است که در عمليات تست روز حادثه حدود 272 تن وزنه به جرثقيل نصب شده بود، ادامه داد: نصب اين حجم وزن مطابق با دستورالعملهاي نصب بوده که بايد عمليات در مدت 25 دقيقه به طور آزمايشي انجام مي شد.
وي با اعلام اينکه در پنجمين دقيقه عمليات تست بوم جرثقيل شکسته شده و وزنه در يک حادثه نادر به جاي فرود مستقيم به اطراف پرتاب شده است، گفت: در اطراف اين حادثه هيچ نيروي غير متخصص و کارکنان عادي حضور نداشته ضمن انکه در شعاع چندين متري نوار احتياط نصب  افراد پشت اين نوار قرار گرفته بودند.
اين مقام مسئول با اعلام اينکه اگر اين حادثه در حين عمليات نهايي نصب ظرف و يا تجهيزات انجام مي شد قطعا تعداد تلفات جاني و خسارت به تجهيزات خيلي گسترده بود، تصريح کرد: در اين عمليات تست فقط نيروهاي پيمانکار و ناظر بازرسي حضور داشته است.
احمدي با تاکيد بر اينکه قطعا با انجام بررسي هاي لازم با متخلفان اين حادثه برخورد قانوني انجام مي گيرد، بيان کرد: افراد کشته شده در اين حادثه جز متخصصان عمليات نصب بوده و به دليل پرتاب وزنه با زاويه 90 درجه و در يک حادثه بي نظير و منحصر به فرد متاسفانه اين افراد به رحمت خدا رفتند.
وي در خصوص وضعيت جرثقيل مورد استفاده در اين حادثه توضيح داد: عمر جرثقيل 16 ساله و آمريکايي است که از ظرفيت نصب تجهيزتي با وزن 450 تن با يک بوم و 600 تن با دو بوم برخوردار بوده است.
مديرعامل شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت در پايان با اظهار هم دردي با خانواده درگذشتگان اين حادثه، خاطر نشان کرد: شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در کنار خانواده مهندسان کشته شده در اين حادثه است./***