آدرس کانال تلگرام موسسه @iihsep

  •  » مطالب علمي
  •  » استرس در محيط کار
  • روش هاي رهايي از استرس شغلي

    براي رهايي از پيامدهاي منفي اي که استرس و تنش هاي شغلي ايجاد مي کند ، بهترين روش تنظيم يک برنامه منظم کاري همراه با استراحت است. کارهاي خود را اولويت بندي کنيد. معمولاً اين شيوه موفق ترين ، موثرترين و رضايت بخش ترين روش براي انجام دادن کارها است. براي سازماندهي امور همچنين کارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد مثل اينکه در زمان پاسخگويي به تلفن فقط همان کار را انجام دهيد.
    با موقعيت هاي کاري عجولانه برخورد نکنيد. زماني را براي فکر کردن به نحوه برخورد با مسائل اختصاص دهيد و شيوه عمل خود را مشخص کنيد. مثلاً اينکه صبح ها کدام يک از کارها را انجام دهيد و عصر به سراغ نامه ها برويد يا ابتدا کارتان را با خواندن نامه ها شروع کنيد.در هر موقعيتي که هستيد استراحت را فراموش نکنيد حتي اگر به ميزان پنج دقيقه در مدت زمان صرف ناهار باشد. قرار ملاقات هاي روزانه را در دفتر يادداشت کنيد و اگر نمي توانيد در يک روز به چندين نفر پاسخگو باشيد براي روابط خود حد و حدود تعيين کنيد.
    اطلاعات مربوط به ساعات ملاقات، زمان هاي اوج کاري، امور شغلي و خانگي را بنويسيد. با اين روش از نوشتن يادداشت ها بر روي تکه کاغذها که ممکن است گم شوند خلاص شده و همه چيز در يک جا قرار مي گيرد.در صورت مواجهه با موقعيت هايي که حالت روحي شما را دگرگون مي کند و باعث عصباني شدن شما مي شود به جاي داد و قال راه انداختن روش هاي آرام سازي ذهني را پيش گيريد.
    روش هاي ريلکسيشن مثل تنفس عميق کمک بزرگي در کاهش عصبانيت به شما مي کنند. همان طور که پشت ميز نشسته ايد روي صندلي لم دهيد، چشمانتان را ببنديد، تمام ماهيچه هاي خود را به حالت آرميدگي درآوريد. اين کار را از پاها شروع کنيد و ادامه دهيد تا تمام ماهيچه هايتان به آرميدگي برسند.
    آن گاه از راه بيني نفس بکشيد و به تنفس خود توجه کنيد و هنگام بازدم بگوييد يک. دوباره نفس بکشيد و هنگام بازدم بگوييد يک. اين کار را ۲۰ دقيقه ادامه دهيد. سعي کنيد فقط صداي نفس کشيدنتان را بشنويد. تکرار کلمات تاکيدي مثل آرام باش يا سخت نگير نيز مي تواند کمک کننده باشد. اين تمرين را هر روز به ويژه زماني که در موقعيت تنش زا قرار مي گيريد، انجام دهيد. در موقع عصبانيت افکار مثبت را جايگزين افکار منفي کنيد. مثلاً به جاي اينکه خود را سرزنش کنيد که چرا نتوانستيد اموري را که به شما محول شده به نحو احسن انجام دهيد، به خودتان اميدواري بدهيد که اين اتفاق تاثيري در رابطه شغلي شما با رئيس يا همکارتان نمي گذارد و اشتباه يا اهمال کاري شما از طرف مديرتان قابل درک است.
    تيپ شخصيتي همکار يا مديرتان را بشناسيد و روحيه او را درک کنيد. اين نکته را به خاطر داشته باشيد که هميشه آدم ها در يک وضعيت و حالت روحي - رواني نيستند. بعضي از افراد صبح ها سرحال و پرانرژي اند و عصرها خسته. به همين علت عصرها و شب ها ممکن است سطح تحمل شان بسيار پايين باشد و آماده عصباني شدن باشند. در اين گونه موارد بهتر است موضوعات و مسائل حساس بحث برانگيز را در ساعاتي با آنها مطرح کنيد که صحبت هايتان با بحث و جدل پايان نپذيرد.

     

    http://iranianhse.mihanblog.com/post/51